KINDERGARTEN/BASIS ONDERWIJS

Kinderen die naar school gaan hebben de toekomst! Daarom vindt Stichting4Life het belangrijk om eraan bij te dragen dat zoveel mogelijk kinderen in de sloppenwijk Kibera naar school kunnen. Hiervoor zijn verschillende initiatieven opgezet.

Kinderen van de moeders

We zorgen dat minimaal twee kinderen uit het gezin van de vrouwen die bij ons hebben gewerkt bij onze werkgelegenheidsprojecten naar school kunnen. Meestal de oudste kinderen. Mocht de moeder wegvallen (bijvoorbeeld door HIV/aids), dan kunnen zij de jongere kinderen onderhouden. Tevens zitten er een aantal weeskinderen in dit project.

Van basisschool tot werk

Ons doel is niet scholing te bieden, maar uiteindelijk het vinden van een betaalde baan. Het traject start al bij de kinderopvang en gaat via de basisschool naar de middelbare school. Na de middelbare school kunnen de studenten met de beste resultaten door naar de universiteit. Voor de andere studenten zijn er diverse mogelijkheden om een vak te leren, voor zichzelf te beginnen en/of te gaan werken.

Jukumu Letu – kinderopvang/lagere school

Sinds 2009 steunen we Jukumu Letu: een organisatie die jonge (wees)kinderen in de leeftijd van 0 tot 7 jaar opvangt, zodat alleenstaande moeders/voogden de kans hebben om overdag te werken. De kinderen krijgen door onze steun elke dag een gezonde lunch en voor de allerarmsten zorgen we voor kleding en medische zorg.

Ook hebben we de organisatie geholpen om een eigen lagere school te starten. Op deze manier kunnen de kinderen als ze 7 worden, doorstromen naar de lagere school. En zijn ze na de opvang verzekerd van onderwijs.

Scholen Kibera

Naast de kinderen van de vrouwen, steunt de stichting ook een aantal scholen die midden in de sloppenwijk Kibera liggen en daardoor vaak zijn ‘afgesloten’ van iedere hulp van buiten. Deze scholen zijn opgezet door vrijwilligers uit de buurt (vaak moeders) en hebben weinig tot geen middelen. Voor we steun geven, gaan we eerst in gesprek met het hoofd van de school en bekijken we hoe de school omgaat met gedoneerde middelen. Gaat dit goed? Dan gaat de steun van start in de vorm van een nieuw gebouw, meubilair, betaalde leraren, lesmaterialen en elke dag lunch.

De lunch op school is voor veel van deze kinderen vaak de enige voedzame maaltijd van de dag. Voor sommige kinderen is het zelfs de reden om naar school te komen, maar in ieder geval noodzakelijk om de hele dag goed op te kunnen letten.

Alle scholen hebben toiletten en geven les over hygiëne. Voor het middageten worden de handen gewassen.

Akili School – lagere school

• Van 120 naar 180 kinderen
  • Van een bouwval naar 10 lokalen met deuren en ramen
  • Van op de grond zitten naar tafels en banken